Dance Online – betatest

juni 28, 2012

Family fun fitness-mattan till NES bör ha varit den första mattan avsedd att fungera som spelkontroll. Efter Nintendos ”flopp” dröjde det dock länge innan någon återupptog konceptet. När Konami så släppte Dancing Stage med tillhörande matta till Playstation var det en förväntansfull men skeptisk skara människor som provade på att använda annat än fingrarna för att spela ett spel.
Dancing Stage blev en succé såväl i arkadhallarna som hemma framför soffan. Att dansa framför sin TV blev ytterst populärt och plötsligt kunde oroliga föräldrar inte längre klaga på stillasittande spelande barn och ungdomar. Själv lyckades jag aldrig att fastna för dansspelen då jag dels hade vissa problem med koordinationen, men mest för att jag kände mig fånig av att stå och hoppa på en färgglad matta av plast.

Till konsol, främst Sonys, matades det ut mängder av dansspel och mattor av olika märken och med olika funktioner. Med hjälp av kamera kunde man snart se sig själv på TV:n samtidigt som man koordinerade fötterna i fler och mer avancerade riktningar. För min del fick spelandet ske då ingen såg på, men för de flesta var det i gemenskap med vänner som spelet verkligen visade sin storhet. Konsolägarna var dessbättre inte de enda som fick ta del av genrens glans. Till dator (såväl Windows, Mac OS som Linux m.fl.) släpptes Step Mania vilket fungerade på samma sätt som spelen till konsol fastän utan musik. Musiken fick man själv leta på eller göra genom att lägga till ”steg” till musik man hade på datorn. Lättast var givetvis att leta på musik på internet, men felen var att dessa ofta var dåligt synkroniserade eller antingen för enkla eller svåra. Efter detta släpptes något spel officiellt till PC, men med okänd musik höll sig ändå Step Mania flytande. Behovet av ett bra dansspel till dator växte dock och längtan efter ett riktigt välgjort spel med stora artister och välkänd musik växte sig likväl stor.

Parallellt med att musikgenren växte till konsol växte en annan genre sig stor till datorer. Jag talar givetvis om onlinegenren – närmare bestämt MMORPG-genren. Ultima Online startade något som Everquest fortsatte och som World of Warcraft bemästrade och onlinesammankomsterna blev fler och vanligare.

Egentligen var det väl bara en tidsfråga innan någon skulle komma på idén att göra ett onlinedansspel och det var just detta Acclaim gjorde. Resultatet heter Dance Online och kan sedan en tid betatestas av vem som helst.

Dance Online kan spelas antingen med dansmatta eller med tangentbordet. Själva spelet går ut på att trycka på rätt tangent eller trampa på rätt pil på mattan vid rätt tillfälle. Det hela är mycket enkelt att förstå men svårt att bemästra på högre nivåer. Jag spelar med tangentbordet – varför tror jag att jag förklarade tidigare i texten. Hur som haver utspelar sig spelet online tillsammans med andra. Själva dansandet sker antingen i grupp eller ensam, men oftast i grupp. Den som gör bäst ifrån sig får bäst belöning. Den belöning man får är erfarenhetspoäng vilka används för att gå upp i nivå. Genom att gå upp i nivå får man något mer status och kan köpa häftigare kläder.
Den som inte vill spela en massa för att tjäna poäng eller som vill ha något annorlunda kan betala för att få specialpoäng. Med dessa poäng går det att köpa saker som inte går att köpa annars. Nackdelen är såklart att det kostar ”riktiga” pengar att köpa dessa poäng vilket kan göra spelandet till en långt dyrare hobby än planerat.

När det gäller spelandet är låtarna uppdelade efter svårighetsgrad och tillsammans med individuella inställningar går det att få låtarna att vara lagom svåra. I och för sig är det svårt att göra musiken lättare än den är, men normalt sätt vill man ha dem svårare och inte enklare. Musiken i sig tilltalar inte mig så mycket tyvärr då jag tråkigt nog inte lyssnar på genren. Några av låtarna finner jag dock tilltalande så jag kör till dem och undviker de andra.

Jag har spelat i några månader sammanlagt och låtarna och kostymerna i spelet har blivit fler. Detta bådar gott inför den framtida releasen, men tyvärr känns innehållet ändå lite tunt. Det jag tycker sämst om är att karaktärerna man skapar alla är likadana. En killmodell och en tjejmodell finns det och sedan är det bara kläderna som skiljer. Dessutom är de flesta av kläderna sådana som måste köpas för riktiga pengar och det är supertrist – speciellt i en beta!

Inställningarna i spelet är också något få till antalet. Det går inte att ställa in vilken upplösning man vill spela i så det kan se lite trist ut på LCD-skärmar som de flesta ju använder idag. Sedan någon uppdatering tillbaka går det dessbättre att välja att spela i fönsterläge vilket är ett steg i rätt riktning även om det givetvis inte räcker hela vägen.

Spelmässigt är spelet utmanande och ganska roligt. Människor att spela med eller mot finns det gott om så någon ensamhet är det inte tal om. Tyvärr räcker inte spelet hela vägen och jag tröttnar ärligt talat ganska så snabbt. Konceptet är mycket bra, men jämfört med de populäraste dansspelen till Playstation 2 är upplägget inte särskilt lyckat tyvärr. Eftersom inte heller musiken tilltalar mig så blir det att jag kör endast någon låt och då hjälper det tyvärr inte att det finns många att spela med.

Med lite mer varierad musik och bättre synkronisering mellan musiken och stegen kan spelet bli riktigt trevligt. Möjlighet att göra sin karaktär mer personlig blir också nödvändigt tror jag för ärligt talat känns det udda att spela tillsammans med fyra andra som är kopior av den karaktär som föreställer mig.

Den som gillar dansspel och som har möjlighet att koppla en matta till datorn bör ladda ner och testa Dance Online medan det är i betastadie och gratis. Spelet är som sagt var inte färdigt ännu så mycket kan komma att hända. Att vara med då de förlösande förändringarna implementeras är mycket givande och jag hoppas själv vara med så länge att jag får uppleva det. För ja, jag tror att detta spel har mycket mer att ge än det idag ger sken av. Givetvis kommer jag att skriva mer om spelet i och med att det släpps i guldversion – dvs. släppfärdig version. Tillsvidare nöjer jag mig med att ge spelet en svag sexa i betyg även om vi inte använder oss av betyg i betatest.

Inga kommentarer

Kommentarer inaktiverade.