Perfect World – Första intryck

juni 28, 2012

I min ständiga jakt på nya roliga spel att testa sprang jag idag på MMORPG:et Perfect World. Spelet som i allra högsta grad är en World of Warcraft-kopia såg snyggt och trevligt ut då jag kollade in dess officiella sajt vilken även den var en mycket direkt kopia av de officiella WoW-sajterna. Nedladdning av spelklient på dryga 2GB gick förhållandevis snabbt då filen fanns på Filefront som jag gillar. (Fler servrar samt torrent-fil fanns också) Att registrera en användare gick också hyfsat, till den första mailadressen verkade mailen dock inte komma fram så jag fick registrera mig med min gmail-adress.
Att installera och uppdatera spelet gick mycket lätt, snabbt och smidigt även i Vista trots att det inte står med som kompatibelt operativsystem. Väl inloggad fick jag välja mellan tvås servrar och därefter skapa en karaktär. Jag valde att skapa en Warrior – ett val jag gjort i många, många liknande spel. Något som jag fann mycket givande och lite annorlunda mot andra spel var att karaktären gick att förändra väldigt mycket till utseendet – långt mycket mer faktiskt.

 

Väl inne i spelet känns mycket igen från andra spel i genren. En karta med utmarkerade karaktärer, chatfönster, skillbars med mera. En snabb runda med test visar att även kontrollerna känns igen från tidigare och jag känner mig hemma. En del tips poppar upp då jag rör mig och berättar hur jag styr min karaktär och hur världen fungerar – välkänt men inte längre helt nödvändigt känner jag. En bit ifrån mig ser jag en karaktär med en markering över huvudet. Dessa brukar i normala fall betyda uppdrag och gör även det idag. Jag får välja mellan att döda tio skalbaggar eller tio blommor och väljer skalbaggarna. Efter en stunds dödande är jobbet utfört och jag återvänder för min belöning.

 

Att attackera fiender såsom skalbaggar kändes först lite omständligt och ointuitivt jämfört med i WoW där kontrollerna är närmast magiskt smidiga. I Perfect World är dock den första och kanske största bristen dock kontrollerna vid anfall. Först måste fienden markeras och sedan attackeras. För snabb verkar det dock inte gå att vara utan spelet känns närmast lite segt för en sekund. När väl fienden är markerad med vänster musknapp är det dock ”bara” att åter klicka en gång. I praktiken i alla fall – i verkligheten finner jag mig klickande en hel del fler gånger. Givetvis har karaktären man spelar olika attacker och dessa aktiveras med funktionstangenterna. Då fienden blivit dödade tappar de ofta föremål, ibland i form av mat, guld eller vapen och andra delar utrustning, men även saker som behövs för vissa uppdrag. Plocka upp saker kan man göra genom att trycka F4 eller vänsterklicka på föremålen då man står nära dem. Även detta känns lite jobbigt då föremålen sprids ut från fienden. Att springa runt och samla ihop saker känns lite jobbigt och jag föredrar då oftast att få upp ett fönster med de föremål som hittats.

 

Nåväl, funktion och kontroll i spelet är sådär, men eftersom spelet bara är i betaversion ännu så kan mycket väl kontrollen komma att förbättras! Grafiken i spelet tycker jag är helt okej och mycket ser väldigt bra ut idag. Musiken är även den vacker och mysig att lyssna på så där får spelet några extra poäng. Interfacet är helt okej även det, men kan absolut bli bättre – något det säkert blir med tiden kan jag tänka mig.

 

Min bild av spelet efter en mycket liten tids spelande är att det finns en hel del att göra och mycket att upptäcka. Jag anser också att spelet är väl värt att testa nu när det ännu är gratis. Förbättras sedan kontrollen till det bättre kan jag mycket väl tänka mig att spela det och betala lite för det – för det verkar som sagt var lovande och roligt!

 

Mer om spelet kan du läsa på: http://www.perfectworld.com.my/index.asp

Inga kommentarer

Kommentarer inaktiverade.