The Texas Chainsaw Massacre Bluray

juli 20, 2012

Kultskräckisen från 1974 på Bluray, en dag bara stod den där på en hylla i butiken. Jag hade inte sett den innan men när jag hittade den till extrapris kunde jag inte motstå den utan slog till. Förväntningarna var rätt höga eftersom ett betyg på 7.7 på IMDB ändå talar för en viss kvalitet. Tyvärr infann sig aldrig skräcken riktigt och nej, tråkigt nog kan jag på en gång avslöja att detta inte var en film i min smak.

Okej, storyn är denna. Fyra vänner är på väg till ett hus där två av dem spenderat sina somrar som barn. På vägen ser de en liftare som de plockar upp. Denna liftare beter sig lite underligt, men det är först då han börjar hota och skär den av vännerna som är handikappad som han blir avkastad och lämnad. Vännerna kommer fram till huset men den handikappade killen kan inte släppa överfallet och känner att något är fel – att nog killen de slängde av är på väg.

Jag ska inte avslöja mer eftersom detta är en skräckfilm, men det jag känner är största problemet med den är just att stämningen aldrig riktigt finns där. Visst stöter de på de mest underliga människor överallt, men just den biten att precis alla har en annan roll än de till en början verkar blir lite väl mycket. Dessutom blir jag aldrig rädd. I och för sig blir jag rädd att något av mina barn ska vakna utav något av de många skriken, men det räknas inte.

Skådespelarna gör ett okej jobb, inte mer. Som så ofta i skräckfilmer (alltid?) gör karaktärerna val, korkade val – ja rent av idiotiska val. På grund av att skådespelarna inte är så jätteövertygande blir detta i mångt och mycket lite fånigt och det drar också ner helhetsbetyget.

Fotot i filmen är helt okej. Miljöerna är hyfsat läskiga och kort sagt känns miljöerna realistiska och tidsenliga. Även rekvisitan känns gedigen och äkta och bra för sin tid. Filmen känns helt okej på Blueray. Visst den blir inte skarp som en nyproducerad animerad film från Disney Pixar, men just i denna genre är skärpa inte det viktigaste utan kan snarare ställa till det.

Ljudmässigt kan jag inte säga att filmen sticker ut. Förvisso har denna utgåva begåvats med 5.1-mixat ljud, men musiken eller rättare sagt ljuden känns aldrig helt hundra.

Jag hade rätt höga förväntningar på Motorsågsmassakern och blev tyvärr besviken. En del av mig tänker som så att denna film nog passar bäst för den som såg den då det begav sig, och att jag är helt enkelt är för ung och tillhör Screamgenerationen. Se filmen om du inte sett den, den är trots allt kult, men dra inte upp förhoppningarna allt för högt – det är mitt råd!