Happy Street – iOS

augusti 6, 2012

Jag och min man köpte Animal Crossing till Gamecube. Dagarna efter det köpet kämpade vi om att vakna tidigast, smyga upp utan att den andra vaknade och i spelet vara först att plocka saker från soptippen och så vidare. Det var en härlig tid och en rolig uppgift i ett mysigt och stämningsfullt spel. Kanske var det den nostalgiska delen av hjärnan min som vaknade till liv när jag såg reklamen för Happy Street, eller inte – hur som helst påminde spelet mig om Animal Crossing och det allena fick mig att ladda ner det genast vid släpp.

Spelet har varit ute ett tag nu och jag har spelat till nivå tio, skaffat mig ett gäng vänner och skaffat mig en hel del prylar. Jag känner mig redo att lämna min dom och här kommer den i recensionsform.

Happy Street går kort sagt ut på att bygga hem, affärer och underhållning till ett gäng invånare. Ju fler hus du bygger desto fler invånare kan flytta in och ju fler invånare du har desto mer vill och kan de handla. För att handla behövs butiker och dessa kan du bygga fler och fler av ju högre nivå du blir. Vad är så haken – jo så klart utrymmet. För att få plats med alla byggnader behövs utrymme och det köper man med valutan Flooz. Flooz får man genom att besöka ”riktiga” vänners världar, genom vissa uppdrag och genom olika attraktioner du senare bygger. Du kan även köpa Flooz för riktiga pengar och när du gör det är spelet plötsligt inte så gratis längre.

Något jag gillar med Happy Street är att det inte känns som ett tvång att köpa In-game-valuta utan det går bra att göra det mesta genom att samla i spelet – det tar bara lite längre tid. Ärligt talat har jag själv inte spenderat ett öre på spelet utan kört ett ganska stort antal timmar helt utan kostnad och det känns helt okej. Ärligt talat känner jag att flera saker skulle bli förstörda genom att man snabbade upp dessa, men jag vet inte. Visst kunde det finnas en charm i att det ginge lite snabbre ibland, men det är inget jag har problem med.

Stilen i spelet uppskattar jag. Den känns väldigt Animal Crossing som jag redan sagt och ja det gillade jag. I likhet med Animal Crossing ger figurerna i ens dig by en massa uppdrag. Dessa kan vara att skapa en penna (då behöver du samla på dig resurser för detta) eller klicka på en butik eller liknande. Vissa uppdrag ä enkla och snabbt avklarade medan andra tar lång tid och är mer krävande. Vissa uppdrag har en tidsgräns, men de är inte så många och inte nödvändiga att klara av.

Det finns massor att göra i spelet och ärligt talat kan jag säga att detta är ett av de ”gratisspel” med i-spelet-köp som jag spenderat mest tid med helt utan att köpa någonting för riktiga pengar. Det är mysigt och stämningsfullt och jag uppskattar det kort sagt. En nackdel finns och det är kopplingen med vänner. Som så ofta när det kommer till dessa spel i likhet med spel på Facebook handlar mycket om att skaffas vänner och sedan i tid och otid besöka och bli besökt av dessa vänner. Du hittar dina vänner genom antingen Gamecenter eller Facebook och den delen fungerar bra med viss fördröjning.

Jag tycker att den som tror sig gilla detta spel ska ladda ner det. Det är nämligen ett just nu väldigt givande spel. Så länge du inte väljer att köpa extra Flooz kommer spelet inte att kosta dig något mer än din tid samt lite bandbredd om du betalar för surf i mobilen det vill säga.